Spre 7 lacuri & Malyovitsa (Bulgaria)

7lakes
7 lacuri & Malyovitsa (Bulgaria) – Tassos – Delta Dunarii. Calatoria spre “Sedem rilski ezera” (Седем рилски езера) a facut parte dintr-un circuit mai lung care a inclus insula Tassos (Grecia) si Delta Dunarii, destinatii carora trebuie sa le dedicam posturi separate. 7 lacuri este o regiune inedita a Bulgariei pe unde am haladui cu placere din nou. Salba de lacuri este cel mai vizitat si cel mai pitoresc grup de lacuri din Munții Rila si poate din intreaga Bulgarie, pe care, apropo, am batut-o in lung si in lat si care are mereu ceva nou de oferit. Tara vecina are circa 280 de lacuri glaciare, situate in Muntii Rila si Muntii Pirin. Cel mai inalt lac este Ledenika Lake (Rila Mountains) si este “cocotat” la 2,715 m.Planul nostru a fost sa campam 3-4 nopti in zona “7 lacuri”, iar o destinatie intermediara a rotocolului sa fie muntele Malyovitsa (2,729 m) – leaganul alpinsimului bulgar si una dintre cele mai importante regiuni turistice montane ale Bulgariei. In apropiere se afla Malyovitsa Ski Centre si cabana Malyovitsa (situata la circa 2 ore de mers din varf – timp de vara).

Fiind situate la inaltimi diferite, cele “7 lacuri” se varsa unul in celalt, iar de la altitudine par ca niste urme lasate de un gigant. Situate între 2100 și 2500 metri deasupra nivelului marii, fiecare ochi de apa poarta un nume asociat formei sale.

Din octombrie si pana in iunie aici e o liniste deplina, caci lacurile ingheata. Noi le-am vizitat la sfarsitul lunii iulie, cand doar pe cateva portiuni am mai descoperit cate o limba de zapada care se incapatana sa se topeasca.

Pentru a ajunge in acest colt al Parcului National Rila exista doua optiuni, ambele cu peisaje deosebite. Noi am ajuns aici pe la Sapareva Bania, iar optiunea numarul doi este poteca ce se deschide de la Manastirea Rila (Rila Monastery/ The Monastery of Saint Ivan of Rila), cea mai mare si cea mai faimoasa manastire ortodoxa din Bulgaria.

Dupa o prima noapte dormita la un soi de cabana si un urcus cu un telescaun am serpuit pe langa primul lac “The Low Lake” (Dolnoto Ezero), apoi ne-am oprit langa “The Fish Lake” (Ribno Ezero) unde am intalnit un cuplu de tineri designeri din Olanda, aflati in cautarea ultimelor locuri din Europa unde te poti bucura de “salbaticie” si cumva sa fii ferit de turismul de masa. Cu parere de rau ne-am despartit de ei ca sa mergem spre “Three-Lobed Lake” (Trilistnika) – un lac cu forma neregulata si “The Twins” (Bliznaka), un lac impartit in doua. Turistii, din fericire, erau tot mai putini, ca spre seara sa ramanem singuri. Incantatoare noapte cu un cer ca intr-un planetarium. Senin, senin. A doua zi ne astepta un soare dogoritor si urcusul pe “spinarea” Malyovitsei.

Dimineata am plecat spre lacul in forma de rinichi – “The Kidney” (Babreka) situat la 2282 metri, urmat de “Ochi”, “The Eye” (Okoto) situat la 2440 metri. “Ochiul” este cel mai adanc dintre cele 7 lacuri si are 37,5 metri adancime. A urmat Lacrima-“The Tear”(Salzata) lacul situat la cea mai mare altitudine (2535m). De sus am urmarit cateva herghelii de cai liberi veniti la adapat in baltile de apa din caldarea glaciara si am incercat sa deslusim conturul manastirii Rila. Pe la pranz soarele era clar impotriva noastra. Dogorea ca in desert, dar am invins zapuseala si am savurat din plin peisajul 360 de pe Malyovitsa. Aici am sporovait cu inca un grup hazliu de bulgari, care au carat dupa ei… un pisoi. Primul care facea varful, din spusele lor.

Bulgarii au plecat spre cabana Malyovitsa, iar noi am coborat in vale pentru a ne cauta un loc de campare cu vedere frumoasa. Dupa o traversare de basm am decis sa ne oprim langa o cabana improvizata inconjurata de vegetatie de un verde ireal. A doua zi drumul ne-a adus pe carari neumblate de multa vreme, pline de flori si ierburi. Nici tipenie. Peisaje superbe. Unicul inconvenient e ca ramasesm doar cu o conserva la noi si ni se lungisera urechile de foame. Dupa ce am savurat din “merindele” ramase, bocancii au prins aripi. Am aterizat din nou la cabana unde ii intalnisem pe olandezi. Gandul ne statea deja la Grecia si Tassos, urmatoarea noastra destinatie. Am ramas cu un gust foarte placut, peisaje mai mult decat speciale. Le-am dat dreptate olandezilor ca pe meleagurile astea nu este lume ca pe bulevard, asa cum se intampla in alte destinatii montane turistice.

Nu doar Bulgaria are “Sapte lacuri”. La 2 ani distanta am vizitat 7 lacuri din Turcia. Despre urcusul pe Emler & lacurile Yedi Goller, plus peripetiile din Ala Dağlar (Taurus Mountains) vom povesti cu drag intr-un alt post.

7lakes 7lakes-Bulgaria-2009 7lakes-Bulgaria-2009- 7lakes-Bulgaria-2009-01 7lakes-Bulgaria-2009-02 7lakes-Bulgaria-2009-03 7lakes-Bulgaria-2009-04 7lakes-Bulgaria-2009-05 7lakes-Bulgaria-2009-06 7lakes-Bulgaria-2009-07 7lakes-Bulgaria-2009-08 7lakes-Bulgaria-2009-09 7lakes-Bulgaria-2009-10 7lakes-Bulgaria-2009-11 7lakes-Bulgaria-2009--  Malyovitsa