Esti pregatit ? Sfaturi utile cand pleci iarna cu masina la drum

Dupa cum se vede, dupa o iarna care a inceput timid, noi aici ieseam cu bicicletele la inceput de Ianuarie, iata ca pentru a nu stiu cata oara se adevereste vorba unui clasic in viata : “iarna nu-i ca vara”.Iarna si-a intrat in drepturi si tot vazand o gramada de oameni inzapeziti pe drumurile patriei mi-a venit un chef de scris.

Am cateva sute de mii de kilometrii ca si conducator auto parcursi in toate sezoanele in mai bine de 15 ani.  Nu ma consider vreun profesionist insa daca masurile de prevedere pe care le-am avut inainte sa plec la drum iarna cu masina m-au ajutat sa ajung de fiecare data la destinatie, sigur te vor ajuta si pe tine. Asa ca, iti prezint cateva sfaturi utile inainte de a pleca cu masina la drum iarna.

Iarna in Bucovina cu Steluta

Sa incepem cu pneurile de iarna. Ca sunt noi sau second hand, caucicurile vor face diferenta cand va fi vorba de aderenta masinii tale pe carosabil. E drept ca acum, masinile sunt echipate cu tot soiul de sisteme de siguranta, insa nu te baza doar pe ele. Ai grija ca pneurile pe care le posezi sa fie in buna stare. In cazul in care nu-ti permiti sa investesti intr-unele noi, orienteaza-te spre niste sh-uri foarte bune dar nu mai vechi de 2 ani. Controleaza-le bine sa nu fie coapte sau sa prezinte galme – inainte si dupa ce le-ai pus pe masina. Si inca ceva : fereste-te de pneuri resapate, asta ca tot sunt pline supermarketurile de oferte.

Lanturile. Da trebuie sa ai lanturi dupa tine cand pleci la drum cu masina iarna. Dar nu te rezuma doar in a le cumpara si a le pastra in portbagaj . Incearca-le inainte si obisnuiste-te cu procedeul de prindere. Vei scuti astfel timp pretios pe vreme nefavorabila cand iti vei blestema zilele cu intrebari de genu “Cum drac se monteaza astea pe masina?!!!”. Lanturile pot face diferenta acolo unde cauciucurile de iarna nu mai pot face fata. Eu am patit-o pe pielea mea, cand am parcurs – e drept cu greu – aprox 380 de km. Dar i-am parcurs.Toti aia care nu aveau lanturi ori erau trasi pe drepta ori zaceau prin santuri. Atentie – cu lanturile montate pe masina, nu se poate rula la mai mult de 50-60km. De asemenea, verifica din cand in cand legaturile, daca sunt la locul lor.

Cheia de roti. Sa nu-ti lipseasca din masina.  In cazul in care iei o groapa te poti trezi cu o frumusete de pana. De parca nu ar fi destul ca ai facut pana, se adauga si faptul ca nu poti desface suruburile de roata, pentru ca, idiotii de la vulcanizare ti le-au strans “corespunzator”. Multi au in masina tipica cheie de roti in cruce. Nu-i buna la nimic! Investeste intr-o cheie de roti gen L care sa faca parghie buna cand apesi pe ea. De asemenea, cumpara-ti si un spray antirugina care sa te ajute la desurubare.

Ulei, antigel si lichidul de spalare a parbrizului. Trei repere care trebuie sa nu iti lipseasca din portbagaj. Vezi ce ulei folosesti in motor si cumpara-ti un litru de rezerva pe care sa-l ai la tine. De ce zic asta ? Iarna , in functie de unde te aventurezi cu masina, se pot forma sleauri de gheata sau bulgari de gheata pe carosabil. Marea majoritate a masinilor nu au un scut la baia de ulei, iar ca si garda la sol sunt destul de joase. Din cauza unui soc, poti sa-ti fisurezi sau mai rau sa-ti spargi baia de ulei. Daca nu ai ulei, motorul este dus. Daca ai ulei la tine, il poti completa astfel pana la primul service sau peco. Orice ar fi, nu merge fara ulei.

De asemenea un litru de antigel combinat cu apa oxigenata in proportia pe care o folosesti deja la masina este mai mult decat binevenit la masina. Normal nu ai avea de ce sa pierzi lichid de racire, dar daca pierzi…completeaza-l la nivel. Un alt aspect important este concentratia acestuia. Roaga-i pe cei de la service sa il verifice pentru -27 grade. Lichidul de spalare al parbrizului – cred ca e de la sine inteles.

Sufa – cablul de tractare. La fel indispensabila. Gandeste-te ca ai iesit de pe carosabil  sau ca ai ramas impotmolit. Nu te baza ca au altii pentru tine. Bazeaza-te pe tine. Te sfatuiesc sa iti faci o sufa din 10 metri de coarda statica cu 2 carabiniere cu filet. Desi poate mai scumpa, e fara indoaiala mai buna.

Nu uita de becuri si sigurante. Da stiu ai masina noua si tie nu ti se poate intampla. Mai gandeste-te. De asemenea “fi intelectual” si citeste si manualul masinii. Daca nu l-ai citit, macar sa-l tii in masina pentru cand o fi nevoie. Ca tot am vorbit de curent, nu uita sa ai si un cablu pentru a da sau a lua curent de la o alta masina.

Lopata, sac de nisip, maturica si raclete. Nu vreau sa insist asupra lor. Totusi, iti recomand o lopata de metal – preferabil rabatabila in locul uneia de plastic.

Pe langa trusa medicala si extinctor, care sunt obligatori, iti mai recomand urmatoarele pe timp de iarna:

  • Un primus mic pe gaz cu o butelie de rezerva + o cana (oala mica ). Este un investitie minimala, dar care va fi asa de buna daca vei ramane inzapezit. Hidratatarea este foarte importanta la temperaturi joase. Pana va veni cineva sa te salveze, tu o sa te “intreti” cu un ceai cald.
  • 2 paturi din fleece sau un sac de dormit
  • 1 termos
  • 4 cornuri ambalate, 2 pachete de biscuiti,cateva plicuri de ceai, cateva de zahar
  • 4 litri de apa
  • o cutie cu chibrituri si doua brichete
  • in cazul in care nu sunteti echipati de iarna sau nu vreti sa va imbracati “ca la schi” in timpul calatoriei , faceti-va un rucsacel cu asa zisele haine de urgenta pe care sa-l aveti in portbagaj ( doua perechi de ciorapi grosi, caciula, manusi, o pufoaica usoara , un supra pantalon fas, o pereche de bocanci sau apreschiuri )
  • o banda power tape, cateva coliere de plastic, un tub de super glue, o cutie de poxilina 
    (o sa ma intrebi de ce toate astea. sa presupunem ca te-ai pocnit cu masina, iar in urma impactului diverse componente stau si atarna aiurea . va trebui sa le prinzi cum poti ; toate cele de mai sus –  tocmai asta le este rolul )
  • un spray WD40 si cateva scule de baza ( cateva chei, doua surubelnite, un cleste, un patent, un cutit)
  • o solutie pentru dezghetat yale
  • pastreaza-ti mereu o rezerva de combustibil, alimenteaza cand mai ai doar un sfert de rezervor.

In functie de destinatia aleasa, notati-va pe o hartie numerele de telefon ale unor servicii de asistenta rutiera de pe traseu. Nu va bazati pe asistenta oferita de companiile de asigurari – eu am patit-o ( si inca cu una foarte titrata ) si am sunat pana mi-a venit rau.

Inchei prin a va spune sa conduceti prudent.Pe cat posibil luati-va timp indeajuns pentru o calatorie si mergeti cat se poate pe lumina zilei. Nu va angajati in depasiri periculoase.Pastrati distanta de minim 50 metri intre masina voastra si cea din fata. La coborare folositi in preponderenta frana de motor iar daca sunteti nevoiti sa folositi frana clasica, nu bruscati pedala de frana – doar ciupiti-o.In caz de ceata sau ninsoare abundenta aprindeti luminile de ceata, iar daca sunteti nevoiti sa franati brusc avertizati prin semnalul de avarie. Nu in ultimul rand : cunoasteti-va masina si limitele ei  si ale voastre.

P.S. Pana sa-i dau “publish”, am gasit pentru voi si cateva sfaturi utile vis a vis de condusul masinii iarna. Le gasiti aici.

DRUM BUN!